Miksi SEO on tärkeä tekijä sivustosi menestyksen takaamiseksi

Viimeistään hakutulosten sivulla 4 aletaan olla jo melko syvällä unohduksen viidakoissa...

Olitpa sitten rakentamassa yrityksellesi uutta verkkosivustoa, aloittelemassa verkkomarkkinointikampanjaa tai vain muuten tavoitteenasi on lisätä verkkosivustosi näkyvyyttä ja tavoitettavuutta, hakukoneoptimointi on yksi tärkeimpiä asioita, jonka tulee olla tuolloin kunnossa. Se on ehkäpä tärkein yksittäinen tekijä, joka voi nostaa tai tuhota minkä tahansa verkkoliiketoiminnan tai blogin menestyksen. Etsii verkkosurffari sitten tuotetta, palvelua tai tietoa, hakukone on useimmiten se paikka minne hän ensimmäisenä suuntaa hakemaan tietoa. Ja hakukoneista se suosituin on tietenkin Google, ainakin toistaiseksi. Jumpshotin mukaan kuluttajien hakiessa tuotteista tietoa, 46% tiedonhausta alkaa Googlessa (Jumpshot, 2018).

Vaikka hakukoneista on tullut yhä kehittyneempiä ja hakualgoritmeja parannetaan jatkuvasti, ne eivät edelleenkään pysty lukemaan ja ymmärtämään verkkosivustoja ihmisen tavoin. Tässä artikkelissa erittelen, miten tiettyjä SEO-steppejä noudattaen voit auttaa hakukoneita ymmärtämään, mistä kullakin sivulla on kyse ja miten siitä on hyötyä verkon käyttäjille.

Hakukoneoptimointi lisää yrityksesi näkyvyyttä ja liikennettä verkkosivuillesi

Kilpailu hakukoneissa on veristä. Noin 90 % kaikesta Google-hakuliikenteestä tulee ensimmäisen sivun tuloksista (Searchengineland, 2018) ja jopa alle 9 % käyttäjistä jaksaa siirtyä toiselle hakutulossivulle. Kolmen ensimmäisen sijan osuus on noin 60 % kaikesta liikenteestä. Joskus toista hakutulossivua on kutsuttu hakutulosten hautausmaaksi. Jollei nyt aivan näin, niin viimeistään sivulla 4 aletaan olla jo melko syvällä unohduksen viidakoissa.

Sijaintisi Googlen hakutuloksissa vaikuttaa siis aivan suoraan verkkosivustosi näkyvyyteen ja sivujesi kävijämääriin. Miten himoituille kärkipaikoille sitten päästään?

Hyvä SEO ei ole pelkästään laadukkaan sisällön luomista, vaan se keskittyy myös informatiivisten ja avainsanojen kannalta merkityksellisten otsikkotunnisteiden ja metakuvausten luomiseen, jotka näkyvät tulossivuilla. Optimoidut tunnisteet ja kuvaukset auttavat nostamaan klikkausprosenttia, mikä puolestaan johtaa siihen, että kävijät ovat todennäköisemmin kiinnostuneita sisällöistäsi, palveluistasi ja tuotteistasi. Verkkosivuston optimointi hakukoneita varten antaa valtavan edun optimoimattomiin sivustoihin nähden ja lisää merkittävästi mahdollisuuksia sijoittua korkeammalle.

SEO on kustannustehokasta markkinointia

SEO on yksi kustannustehokkaimmista markkinointistrategioista, koska hyvin suunniteltuna se kohdistuu käyttäjiin, jotka etsivät aktiivisesti tuotteitasi ja palveluitasi verkossa. Ideaalitilanteessa sivustosi suunnittelu alkaa kattavalla SEO-suunnittelulla, vasta sitten rakennetaan itse sivusto. Ns. orgaaninen hakutulos eli sijoittuminen hakutuloksissa kärkipäähän tarkoittaa periaatteessa ”ilmaista mainostilaa”. Kun sivustosi nousee hakutuloksissa huipulle, sinun ei tarvitse maksaa per klikkaus tai varata budjettia mainontaan. Eräs SEO:n tärkeimpiä etuja on se, että kun se on kerran perustettu oikein, se houkuttelee jatkuvasti uusia osumia ilman lisäkustannuksia.

Hyvä SEO antaa yrityksellesi uskottavuutta

Matkapuhelinten ja tietokoneiden käytön lisääntyessä ihmiset luottavat yhä enemmän hakukoneisiin. Ihmiset luottavat siihen, että Googlen ensimmäiset tulokset osoittavat linkkien takaa löytyvän hyvämaineisia yrityksiä ja toimijoita. SEO:a kehittämällä parannat siis myös omaa uskottavuuttasi yrityksenä ja toimijana, asemoidut oman alasi auktoriteetiksi verkossa.

Hyvä SEO parantaa verkkosivuston käytettävyyttä

Hakukoneiden silmissä helposti navigoitava sivusto on sitä myös käyttäjillesi. Kun verkkosivuston arkkitehtuuria ja rakenteita järjestellään uudelleen ja luodaan jäsennellympiä sivustokarttoja ja URL-osoitteita, teet myös tiedoista helpommin ymmärrettäviä verkkosivuston käyttäjille samalla kuin sivustosi muuttuu hakukoneille paremmin hahmottuvaksi.

Miten sitten voin parantaa sivustoni hakukoneoptimointia?

Verkosta löytyy runsain mitoin artikkeleita ja oppaita, joissa käsitellään yksityiskohtaisesti kaikkea, mitä hakukoneoptimoinnista on tiedettävä. Riittää, että keskityt näihin kolmeen asiaan: sivun sisäiseen on-page optimointiin, laadukkaaseen sisältöön ja linkityksiin.

1. Sivun sisäinen optimointi

Päätitpä sitten palkata ammattilaisen, käyttää lisäosaa (esim. Yoast SEO, All-in-One SEO Pack tai Ultimate SEO) tai luottaa omaan SEO-asiantuntemukseesi, on tärkeää tehdä yksittäisen sivun optimointi kunnolla. Paranna kaikkia tähän liittyviä teknisiä tekijöitä (URL-osoitteet, otsikkotagit ja metatiedot, avainsanatiheys, sivuston rakenne, sisäiset linkit, sivuston nopeus, sisällön optimointi, luettavuus mobiililaitteilla…). Olen kirjoittanut ohjeen yksittäisen artikkelin kirjoittamisesta, mikä käy läpi paitsi WordPressin ominaisuuksia niin myös hakukoneoptimoinnissa huomioon otettavia tekijöitä.

Muista tämä!
Paneudu sivustolla tehtävään tekniseen hakukoneoptimointiin ainakin pääpiirteittäin ja noudata optimointiohjelmien antamia vinkkejä.

2. Laadukas sisältö

Ei ole mikään salaisuus, että Google ja muut hakukoneet siirtävät hitaasti painopistettä sivun sisäisestä optimoinnista laadukkaaseen ja luotettavaan sisältöön. Hakukoneiden toiminta muuntuu yhä enemmän ”koneymmärryksestä” kohti inhimillistä ymmärrystä ja ne painottavat arvotuksissaan yhä vahvemmin sitä, että sisältö on kirjoitettu ihan meille ihmisille eikä hakukoneiden luettaviksi. Vaikka metatietojen ja sivuston rakenteen optimointi on edelleen tärkeää,  hakutuloskisassa käyttäjäkokemukseen keskittyvä sisältö alkaa olla johtoasemassa.

Hakualgoritmeja parannetaan joka päivä, ja kun Google keskittyy viimein siihen, mitä kukin sivu käsittelee ja mikä on sen tosiasiallinen hyöty käyttäjille, se on askeleen lähempänä toiminta-ajatuksensa täyttämistä: ”Järjestää maailman tietoa ja tehdä siitä yleisesti saatavilla olevaa ja hyödyllistä.”

Muista tämä!
Kirjoita aina ensi sijaisesti lukijallesi tai asiakkaallesi, älä hakukoneelle. Mieti, minkälainen tieto hyödyttää juuri sinun asiakastasi tai lukijaasi, älä ammu hehtaaripyssyllä vaan keskity omaan kohderyhmääsi. Muista persoonallinen ote!

3. Auktoriteettilinkkien rakentaminen

Muuttamalla vanhoja SEO-tottumuksia linkkien vaihdosta (mahdollisimman paljon ja ihan minne tahansa) ja keskittymällä laadukkasiin ja arvovaltaisiin back-linkityksiin luotettavilta verkkosivustoilta, voit varmistaa, että verkkosivustosi sijoittuu korkeammalle.

Kun puhumme arvovaltaisista auktoriteettilinkeistä, niiden lähde voi olla:

  • Verkkosivusto, jolla on olemassa oleva auktoriteetti verkossa ja suuri liikenne (esim. Wikipedia, Facebook)
  • Sivusto, joka on sisällöltään merkityksellinen sisällöllesi/toimialallesi/verkkosivustollesi.
  • Linkki, joka ei ole tyyliltään roskapostimainen, mutta jonka sijainti sivulla on näkyvä ja itse sivun teksti on sisällön kannalta merkityksellinen.

Muista tämä!
Aidosti toimivia auktoriteettilinkkejä voi olla vaikea ostaa, paras tulos syntyy kun jonkin sivuston tekijä aidosti innostuu sisällöstäsi ja tuotteistasi ja vilpittömästi jakaa sivustolinkkiä omalla sivustollaan. Luota siis omaan tekemiseesi ja pyri olemaan luottamuksen arvoinen,

Mistä tiedän, toimiiko sivustoni SEO?

Verkkosivustosi pitäisi tuottaa sinulle uusia potentiaalisia asiakkaita tai lukijoita. Kävijöiden tuottamien tietojen seuraaminen ja arviointi auttaa sinua ymmärtämään, tekeekö verkkosivustosi tehtävänsä. Tuloksia seuraamalla tiedät, toimivatko ponnistuksesi vai eivät, ja jos on ongelmia, mitä voisit tehdä vielä paremmin.

Jotta voit ylipäänsä tietää missä menet, aivan ensimmäisenä ja ennen mitään ponnistelujakaan, tulee miettiä SEOa käyttäjän näkökulmasta: Kenet haluat tavoittaa ja miten tavoittelemasi käyttäjä hakee tietoa? Yritä asettua käyttäjän saappaisiin? Millä hakusanoilla itse hakisit omaa sisältöäsi? Pyri tarkkuuteen. On aivan eri asia asettaa tavoitteeksi saavuttaa käyttäjät hakutermeillä ”tietokoneen korjaus” kuin ”tietokoneen korjaus Lahti”. Älä yritä haukata koko maailmaa kerralla vaan hae palasteltuja termejä, luo niiden ympärille sisältö edellä mainituin askelin ja mittaa sitten juuri näissä sinulle keskeisissä termeissä onnistumista.

Hyviä tuloksia ovat tietenkin hyvä sijoitus hakukonetuloksissa sekä se, kuinka paljon sivustollesi lopulta tulosten kautta siirrytään. Muista kuitenkin, että lopulta oman palvelusi uskottavuus on se ratkaiseva tekijä sen suhteen jääkö lukija lukemaan tekstejäsi tai ostamaan tuotteitasi. Uskottava ja kilpailukykyinen palvelu sekä oivasti tehty optimointi yhdessä ovat avain menestykseen, ei ole yhtä ilman toista.

Tarjoan itse ylläpitoasiakkailleni mahdollisuuden seurata omaa sijoitustaan kuukausiraporteissaan. SEO-tulosten seuranta antaa laadukasta tietoa, jota voidaan hyödyntää pohdittaessa sivuston jatkokehittämistä ja SEO-työn tarkentamista. Kuten niin usein tuppaan sanomaan: ajassa elävä verkkosivusto ei ole koskaan valmis vaan pikemminkin puutarha, joka vaatii jatkuvaa hoitoa.

Kun seuraat, kuinka korkealle nouset hakutuloksissa ja kuinka monta ihmistä vierailee verkkosivustollasi kuukausittain, saat hyvän yleiskuvan siitä, toimivatko hakukoneoptimointi- ja markkinointipyrkimyksesi vai eivät. Jos verkkosivujen kävijämäärä on joka kuukausi sama, se tarkoittaa, että markkinointitoimillasi ei ole minkäänlaista vaikutusta.

Käyttämällä analytiikkatyökaluja, kuten Google Analyticsia tai Matomoa, voit myös nähdä, mistä verkkosivustosi liikenne on peräisin. Näin saat riittävästi tietoa ja voit kertoa, mitkä markkinointistrategiat/-kanavat ovat tehokkaimpia. Yksinkertaisin tapa on yhdistää analytiikkaohjelmasi verkkosivustosi ohjausnäkymään ja tarkastella edistymistäsi siellä.

Miksi SEO siis on tärkeää?

Hakukoneoptimointi on tärkeää yrityksellesi, koska useimmat ihmiset käyttävät hakukoneita hakiessaan tietoa tai hankkiakseen tuotteita tai palveluja verkossa. Koska verkkoyhteisö kasvaa päivä päivältä, sinun ei pitäisi laiminlyödä hakukoneoptimoinnin merkitystä kävijämääräsi kasvattamiseksi. SEO on yhtä kuin näkyvyys. Ilman asianmukaista optimointia ja hyvää sisältöä, yrityksesi on näkymätön nykypäivän digitaalisilla markkinoilla.

Jos haluat apua sivustosi SEO:n suunnitteluun ja skarppaamiseen, olen erikoistunut pienten ja keskisuurten yritysten ja yhteisöjen viestinnän auttamiseen myös tällä saralla, ole yhteydessä!