WordPress tilannekartoitus

Katosiko sivustosi ylläpitäjä vai jäikö miettimättä sivustosi hoiva sen avautumisen jälkeen? Ei huolta, tilanne on valitettavan toistuva ja korjattavissa!

Onko sinulla WordPress-sivusto, joka on hieman tuuliajolla? Joskus saattaa sattua niin, että on tullut teettäneeksi sivuston, mutta sen jälkihoito on jäänyt pohtimatta. Joko sivuston tekijä ei sellaista ole hoksannut ehdottaa tai asia ei ole tuntunut ajankohtaiselta aikanaan. Joskus käy myös niin, että tekninen tukihenkilö häviää taivaan tuuliin, ei vastaa viesteihin eikä löydy millään keinolla. Tai sitten tukea olisi tarjolla, mutta se on hinnoiteltu pilviin, etkä oikein tiedä mistä olet maksamassa. Sikaa ei viitsi säkissä ostaa.

Tai ehkä olet jopa itse osannut rakentaa sivustosi (aplodit tähän väliin!), mutta nyt et ole enää aivan niin varma siitä onko kaikki kunnossa. Eikä oikein olisi aikaakaan paneutua kaikkeen tarvittavaan, tietosuoja-asioihin, palvelimen toimintaan tai evästeiden pohdintaan. Aika tulisi kenties käyttää tuottavampiin töihin.

Niin tai näin, auttavia käsiä on tarjolla. Vaan mistä löytää ja miten valita juuri sinulle sopiva tekninen tukihenkilö?

Mistä tukea WordPress-sivustollesi?

Sinulle lienee tuttua se, että WordPress on sinällään ohjelma, jonka kanssa on helppo lähteä liikkeelle? Sen saa käyttöön nopeasti, sille saa luotua mukiinmenevän ulkoasun melko vaivatta ja sivuston saa ladattua täyteen kaikenlaisia ohjelmia, joista osa on hyödyllisiä ja osa vähemmän järkeviä. Kun sivusto on valmis, ei sille kuitenkaan ole silloin laitettu pistettä perään. Hyvin hoidettu sivusto elää ja kehittyy ajassa ja ennen kaikkea se pysyy toimivana. Sivuston omistajana ehkä törmäät hiljalleen sellaisiin asioihin kuin tietosuoja tai evästeet. Ehkä se joka eilen vielä toimi sivuillasi, ei enää toimikaan. Usein sivustot ovat ongelmattomia, mutta joskus voi sellaisia ilmetä. Tai sitten olet epävarma siitä, onko kaikki varmasti sivustollasi kunnossa.
WordPress-sivustoja rakentaa ja ylläpitää joukko ammattilaisia, jotka sitoutuvat pitämään sivustosi kunnossa silloin kun se on itsellesi työlästä. Onhan niin, että jos tavoitteenasi on myydä ja kehittää palvelujasi, oman osaamisesi kehittäminen WP-asiantuntijaksi voi olla turhan pitkä ja kivikkoinen tie. Tällöin kannattaa kääntyä sopivan osaajan puoleen.

Mitä sinun tulee ottaa huomioon ylläpitäjää valitessasi?

Älä ulkoista ylläpitoasi ensimmäiselle vastaantulevalle henkilölle, älä ainakaan tietämättä hänen osaamistaan ja kokemustaan. Tutustu hänen taitoihinsa paneutumalla hänen verkkosivustoonsa ja käy läpi huolellinen keskustelu ennen yhteistyön aloittamista. Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin asioihin:

  • Kuinka pitkään hän on tehnyt ammattimaista sivustojen ylläpitoa? Aika ei aina mittaa laatua ja aloittava tekijä voi olla erittäinkin hyvä, mutta pitkä kokemus antaa lavean ymmärryksen WordPressistä ja osaamista tilanteeseen kuin tilanteeseen. Ikävä todeta, mutta olen törmännyt aivan liian moneen sivustoon, joissa ylläpitäjä on jossakin vaiheessa kadonnut ja jättänyt asiakkaan sivustonsa kanssa oman onnensa nojaan. Oletan, että usein syynä on osaamattomuus. Jokin tekninen tilanne osoittautuu niin kinkkiseksi, että ylläpitäjä pitää parempana kadota vähin äänin.
  • Osaako hän ne työvälineet, joilla sivustosi on rakennettu? Sivustoja tehdään monin eri työvälinein kuten Elementorilla, Kadencella, Gutenbergilla, Divillä tai WP Bakeryllä. Osa sivustoista on kovakoodattu ja sellaisen ylläpito on sitäkin haastavampaa. Erilaiset ohjelmat ovat keskenään erilaisia ja tekijöistä moni erikoistuu tiettyihin ohjelmiin. Se ei sinällään kerro, että yksi olisi parempi toista, vaan työvälineensä valikoiva henkilö yleensä myös osaa ne syvällisemmin. Itse rakennan sivustoni Elementorilla ja Beaver Builderillä.
  • Tunteeko hän sivustollasi käytössä olevat ohjelmat, kuten vaikkapa WooCommercen? Ja osaako siinä laajuudessa, millä se on sivustollasi käytössä? Esimerkiksi verkkokaupat vaihtelevat keskenään hyvin yksinkertaisista hyvin vaativiin ja laajoihin. Mitä enemmän sivustollasi on tehty räätälöintiä (myyt esimerkiksi eri maihin eri toimituskuluin, tuotteillasi on monia ominaisuuksia tms.), sitä enemmän tulee odottaa tekniseltä tueltasi.
  • Vaikuttaako hän luotettavalta? Haluaako hän tehdä kanssasi kirjallisen sopimuksen ja sitoutuuko salassapitovelvollisuuteen? Päästät hänet yritystoimintasi yhteen keskeiseen kanavaan ja haluat toki pitää tietosi turvassa.
  • Tunteeko hän myös palvelinten toiminnan? Aina ajoittain sivustojen ylläpidossa tulee kajota palvelimella sivustoon tiedostotasolla tai jopa niiden tietokantoihin. Kokemattomalle tämä saattaa olla pelottava asia.

Hyvän tukihenkilön löytäminen ei välttämättä ole aivan helppo asia, mutta sellaisia löytyy. Tutustu omaan ylläpitopalveluuni ja varaa ilmainen kartoitus, jos kiinnostut juttelemaan tarkemmin.